پاسخ به سوالات متداول پیرامون سافت استارتر زیمنس (Softstarter Siemens)
در این مقاله به عناوین زیر می پردازیم
سافت استارتر چیست؟
تفاوت بین سافت استارتر و کنتاکتور چیست؟
تفاوت بین سافت استارتر و درایو چیست؟
آیا نرم فزاری برای تنظیم سافت استارتر وجود دارد؟
چه سافت استارتری مناسب کار من است؟
شرایط محیطی نصب سافت استارت چیست
شبکه های قابل پشتیبانی سافت استارت ها
علل سوختن سافت استارت ها
1. سافت استارت چیست؟نحوه عملکرد سافت استارت؟
وسیله ای است برای راه اندازی موتور به صورت نرم. منظور از راه اندازی نرم در اینجا، انتقال تدریجی توان به موتور است تا مشکلات الکتریکی و مکانیکی ناشی از راه اندازی مستقیم و ستاره مثلث برای موتور و ماشین متصل به آن کاهش یابد.
همان طور که در شکل دیده می شود سافت استارت از طریق مدارات قدرت سوئیچ زنی ولتاژ تغذیه L1, L2 و L3 را به موتور وصل می کند. اما این اتصال به صورت تدریجی است. یعنی از یک مقدار موثر اولیه مثلا 20 درصد ولتاژ نامی شروع می شود. در این صورت اصطلاحا زاویه آتش آلفا حداکثر مقدار خودش را دارد. به تدریج این مقدار کم و در مقابل مقدار ولتاژ موثر افزایش می یابد تا به مقدار نامی ولتاژ خط برسد. در این فرآیند اعمال تدریجی ولتاژ، جریان موتور تدریجا افزایش می یابد.
2. تفاوت سافت استارت با کنتاکتور چیست؟
کنتاکتور و سافت استارت هر دو وسیله هایی برای انتقال توان الکتریکی به موتور هستند با این تفاوت که کنتاکتور تمام توان را یکباره به مصرف کنند وصل می کند و البته یک کلید کنترل پذیر است. اما سافت علاوه بر اینکه کنترل پذیر است توان الکتریکی را به صورت تدریجی به موتور انتقال می دهد.
3.سافت استارت دیجیتال چه تفاوتی با راه انداز نرم آنالوگ دارد؟
سافت استارت های دیجیتال روی سه فاز کنترل دارند در حالیکه در سافت های آنالوگ ولتاژ در دو فاز ولتاژ کنترل می شود تا به صورت نرم توان را به موتور اعمال کنند. سافت های دیجیتال توابع متعدد برای حفاظت و بهبود عملکرد سافت و هم چنین پارامترهای مختلفی دارند. اما در سافت های انالوگ با نهایتا 2-3 پتانسیومتر تنظیمات زمان راه اندازی و ولتاژ اولیه و درصد حفاظت تنظیم می شود. سافت های دیجیتال صفحه نمایشگری برای مشخص کردن وضعیت و پارامترهای سافت دارد در حالیکه در سافت های آنالوگ صرفا چراغ های LED وضعیت سافت را مشخص می کنند.
باید دانست که کنتاکتور بالا دست الزامی نیست. در بین استاندارهای مختلفی که برای سیم بندی قدرت سافت وجود دارد مهم این است که یک کلید قطع کن در بالادست سافت و متصل به فیدر قدرت باشد و هم چنین تجهیزی حفاظتی برای حفاظت اتصال کوتاه سافت هم وجود داشته باشد. این حالت در چند شکل قابل پیاده شدن است:
5. آیا سافت استارت حفاظت جریان انجام می دهد یا خیر؟
در اکثر سافت استارتر ها این امکان هست. البته برخی از سافت ها این امکان را ندارند. مثلا در سافت استارت های زیمنس غیر از مدل 3RW30 زیمنس بقیه مدل ها حفاظت جریان دارند
اگر کنترل ولتاژ (اعمال تدریجی ولتاژ خط به موتور با سوئیچ زنی قدرت) در یک فاز باشد سافت استارت ما تک فاز کنترل است اما اگر این کنترل بر روی دو فاز باشد سافت می شود دو فاز و اگر هم روی سه فاز باشد روی سه فاز کنترل ولتاژ داریم.
7. تفاوت سافت استارت زیمنس 3RW40 , 3RW44 و 3RW30
تفاوت این ها در چندین قسمت است. اول در ولتاژ تغذیه، دوم در دامنه توانی، سوم در توابع عملکردی اصلی (نوع و کیفیت راه اندازی و توقف)، چهارم در توابع حفاظتی، پنجم در توابع عملکردی و شبکه های صنعتی است.
برای اطلاع از این تفاوت ها می توانید جدول زیر را ملاحظه کنید
8. انواع سافت استارت های زیمنس؟ جدید ترین سافت های زیمنس چیست؟
سافت استارت های زیمنس در سه رده کلی تقسیم بندی شده اند:
1.سافت با عملکرد پایه (Basic performance soft starters)
در این قسمت سافت های 3RW30 و RW40 قرار می گیرند. سافت 3RW30 کم هزینه ترین سافت زیمنس و تا توان 55 کیلو وات و سافت استارت 3RW40 تا توان 250 کیلو وات موجود هستند
2. سافت استارت با عملکرد متوسط و برای کاربردهای عمومی (general performance soft starter)
در این قسمت سافت های 3RW55 و 3RW44 قرار دارند. سافت 3RW44 از توان 5.5 تا 710 کیلو وات در اتصال معمولی (1200 کیلو وات اتصال مثلث داخلی) و سافت 3RW55 از توان 5.5 تا 1200 کیلو وات.
3. سافت استارت های پیشرفته و با کارآیی بالا (high-performance soft starter)
در این قسمت سافت های 3RW52 قرار دارند. که تا توان 315 کیلو وات برای اتصال معمولی (516 کیلو وات برای اتصال مثلث داخلی) قابل استفاده اند.
9. تفاوت سافت استارتر و درایو چیست؟
فرآیند اعمال توان سافت استارت و درایو با هم متفاوت است. در سافت توان با اعمال تغییراتی در زاویه آتش به تدریج به موتور اعمال می شود و ماهیت اش همان ماهیت ولتاژ خط است (یعنی فرکانس همان فرکانس ولتاژ خط است).
اما در درایو ابتدا ولتاژ AC خط تبدیل به ولتاژ مستقیم می شود و سپس بسته به شرایط و تنظیمات انجام شده ولتاژ AC تولید می شود. در این صورت امکان تغییر ولتاژ و فرکانس وجود دارد. با این توجه در سافت استارت امکان کنترل سرعت نیست ولی در درایو می توانیم سرعت را کنترل کنیم.
این جمله معروف است که هر درایو می تواند سافت باشد ولی هر سافت نمی تواند درایو باشد.
10. آیا کابل موتور را مستقیما می توانیم به سافت استارت وصل کنیم؟
بله. البته اگر قرار است که چند موتور را به یک سافت متصل کنیم باید برای هر موتور کلید حرارتی خاص هر موتور را در بالادست موتور قرار دهیم
در بعضی از سافت استارترها این امکان هست که بتوانیم هر فاز سافت را با یک سیم پیچ موتور سری کنیم و اصطلاحا سافت داخل اتصال مثلث موتور قرار بگیرد. در این صورت گفته می شود که سافت به صورت مثلث داخلی (inside delta) سیم بندی شده است. در غیر این صورت سافت بالادست موتور قرار میگیرد و به صورت معمول (inline) سیم بندی می شود. تفاوت این دو سیم بندی را در شکل های زیر می توانید ببینید.
محدودیت های راه اندازی سافت استارتر با مدارمثلث داخلی:
مزیت عمده استفاده از اتصال مثلث داخلی این است که با این اتصال جریان عبوری از سافت 58 درصد جریان نامی موتور خواهد بود. در نتیجه می توان سافت کوچکتر از توان موتور انتخاب کرد. این کار باعث کاهش عمده هزینه اولیه خرید و نصب سافت برای موتور می شود.
همان طور که در شکل زیر می بینید جریان راه اندازی سافت در حدود 3 برابر جریان نامی است. مثلا برای یک موتور 55 کیلو وات که جریان نامی در بار کامل 100 آمپر است در راه اندازی مستقیم جریان اولیه 700 آمپر است که با استفاده از راه انداز نرم به حدود 350 آمپر می رسد.
در حالیکه اگر سافت استفاده نکنیم جریان راه اندازی درحدود 6 تا 10 برابر جریان نامی خواهد بود. در نتیجه استفاده از سافت باعث کاهش جریان راه اندازی می شود. از ان جایی که گشتاور در موتور با جریان رابطه مستقیم دارد وقتی که جریان راه اندازی کم شود در نتیجه گشتاور راه اندازی و شوک اولیه ناشی از ان هم کم می شود.
به هیچ وجه در خروجی سافت استارت نباید خازن نصب شود. چون این کار باعث خسارت دیدن سافت می شود. در صورتی که بخواهیم از خازن برای اصلاح ضریب توان استفاده کنیم باید این در ورودی سافت نصب شود.
14. سافت استارت های زیمنس ورودی ترمیستور هم دارد؟
بله. البته همه مدل های آن. در سافت استارت سری 3RW40 تا توان 55 کیلووات امکان انتخاب سافت مجهز به ورودی ترمیستور هست. نکته مهم این است که اگر چنین امکانی را بخواهیم باید کد فنی مرتبط را سفارش بدهیم.
فقط درمدل 3RW44 ورودی و خروجی های دیجیتال برنامه پذیرند. ولی در سافت های پایین تر توابع ورودی و خروجی ثابت از پیش تعریف شده است. در مدل های 3RW40 تا توان 55 کیلو وات ورودی آنالوگ سنسور دما موتور وجود دارد. یک ورودی دیجیتال برای ارسال فرمان خاموش و روشن و سه خروجی دیجیتال برای اعلام وضعیت روشن/ خاموش بودن، اعلام زمان اتصال کنتاکتور بای پس و اعلام خطای اضافه جریان در این نوع سافت استارت هست.
در مدل 3RW30 ورودی دیجیتال فقط برای فرمان روشن و خاموش شدن وجود دارد. خروجی دیجیتال دراین مدل هم وجود دارد که زمان روشن بودن سافت را مانیتور می کند.
16. آیا راه انداز نرم قابلیت شبکه شدن دارد؟
امکان شبکه شدن برای بعضی راه اندازهای نرم وجود دارد. مثلا در سافت های زیمنس مدل 3RW44 امکان شبکه پروفیباس را دارد. اگر بخواهیم که این امکان را سافت استارت داشته باشد باید ماژول مربوطه جدا سفارش بدهیم.
17. منظور از بای پس داخلی در راه انداز نرم چیست؟ به چه معناست؟
راه انداز نرم فقط نحوه راه اندازی و در برخی مدل ها نحوه توقف را مدیریت می کند. در نتیجه بعد از این حالتهای گذرای راه اندازی و توقف، سافت عملا یک واسطه انتقال توان است که این کار باعث تلفات انرژی در سافت و کم شدن عمر مفید آن می شود. برای همین است که سازندگان سافت در توان های بالا که مقدار تلفات قابل ملاحظه است امکانی را تعریف می کنند که به محض اتمام حالت گذرای راه اندازی، سافت استارت پایان آن را اعلام می کند تا توسط یک کنتاکتور ، سافت اتصال کوتاه شده و از مدار خارج شود (اصطلاحا بای پس شود).
ممکن است سافت مجهز به کنتاکتور بای پس به صورت داخلی باشد یا اینکه فقط با یک خروجی دیجیتال زمان مناسب برای اتصال کنتاکتور بای پس خارجی اعلام شود.
18. تنظیم جریان در راه انداز نرم به چه صورت است؟
اگر سافت آنالوگ باشد (فقط 3RW40 چون 3RW30 چنین امکانی ندارد) با تنظیم پتانسیومترهایی که بر روی سافت تعبیه شده است تنظیم جریان انجام می شود. سه تنظیم جریان برای سافت در نظر گرفته شده است. تنظیم اول مشخص کردن کلاس حفاظت سافت است؛ کلاس 10 یا 20 یا 30. تنظیم بعدی برای اضافه بار است. و تنظیم سوم برای مشخص کردن محدود کننده جریان است که ضریبی از جریان نامی سافت است.
در سافت های دیجیتال پارامترهای تنظیم جریان در منوهای سافت انجام میشود.
سافت های آنالوگ دو دسته هستند. دسته اول سافت های انالوگ ساده هستند مثل 3RW30. در این سافت ها دو پارامتر ولتاژ اولیه راه اندازی و زمان راه اندازی وجود دارد. اما در سافت های آنالوگ دسته دوم مثل 3RW40 علاوه بر دو پارامتر قبلی، امکان تنظیم کلاس عایقی، حد جریان اضافه بار، زمان توقف و محدودیت جریان ایجاد شده است.
اتفاقا بهتر است که از راه انداز نرم استفاده کنیم. چون در راه اندازی الکترو موتور پمپ کفکش اگر به صورت نرم راه اندازی نشود علاوه بر تنش های مکانیکی که بر پمپ و اتصالات مکانیکی و لرزش و ریزش دیواره های چاه ایجاد می شود می توان منجر به برهم خوردگی آب درون چاه و پمپاژ آب گل آلود شود. توقف نرم هم مزیتی است که با استفاده از سافت استارتر فراهم می شود. البته به شرطی که این امکان را داشته باشد که در سافت های 3RW40 , 44 وجود دارد.
در زیر نمونه ای از جدول امکان استفاده سافت در کاربردهای مختلف نشان داده شده است:
فاصله موتور از سافت در سافت های 3RW30 و 3RW40 نباید از 300 متر بیشتر شود. برای سافت 3RW44 می توان تا 500 متر هم فاصله را افزایش داد.
22. تفاوت سافت استارتر کاربرد سنگین با کاربرد ساده؟
سافت کاربرد سنگین باید امکان راه اندازی موتور با کلاس حرارتی بالاتر از 10 را داشته باشد. در نتیجه سافت های 3RW30 این امکان را ندارند. فقط سافت های 3RW40 و 3RW44 با توجه به اینکه می توان درجه کلاس عایقی را تنظیم کرد می توان از آنها برای کاربردهای سنگین و فوق سنگین بهره برد.
23. آیا با نرم افزار هم میتوان سافت استارتر را تنظیم کرد؟
بله. البته سافت استارتر 3RW44 فقط این امکان را دارد. چون این نوع سافت دیجیتال بوده و امکان ارتباط با PC و در نتیجه پارامتردهی و تنظیمات از طریق رایانه برای آن میسر است. نرم افزاری که می توانیم این کار را انجام دهیم Soft Starters ES است. البته پکیج نرم افزاری Soft Starters ES V15 برای افزودن به نرم افزار TIA هم وجود دارد.
آموزش نصب نرم افزار Tia Portal زیمنس
24. راه اندازی سافت استارت از طریق پی ال سی از چه طریق ممکن است؟
بستگی به نوع سافت دارد. اگر سافت ما امکان شبکه شدن را ندارد فقط از طریق ورودی و خروجی های دیجیتال می توانیم ارتباط بین سافت استارت و پی ال سی را برقرار کنیم. اما اگر امکان شبکه برای سافت استارت وجود داشته باشد از طریق ماژول شبکه سافت استارت و پورت شبکه موجود در پی ال سی ارتباط برقرار می شود.
25. کدام مدلهای سافت استارتر زیمنس کنتاکتور بای پس دارد؟
همه مدل های سافت زیمنس (3RW30,3RW40, 3RW44) مجهز به کنتاکتور بای پس هستند.
26. آیا با یک سافت استارتر می توان دو موتور را راه ا ندازی کرد؟ شرایط راه اندازی دو موتور با یک سافت استارتر؟
بله می شود این کار را کرد. همان طوری که برای درایو هم می توانیم یک درایو را برای چندین موتور استفاده کنیم. فقط نکتۀ مهم این است که سافت شما باید متناسب با مجموع توان های موتورهای متصل به آن انتخاب شود. نکته دوم اینکه برای حفاظت موتورها بایستی برای هر یک یک کلید حرارتی بالادست انتخاب شود. نکته سوم این که باید ملاحظات طول کابل برای مجموع کابل های خروجی سافت به موتورها رعایت شود.
27. آیا مدار کنترل وحفاظت سافت استارتر پس از بای پس هم کار می کند؟
بله. فقط مسیر هدایت جریان به جای تریستورها کنتاکتهای قدرت داخلی (اگر بای پس داخلی باشد) خواهد بود. و همچنان محاسبات جریان و حفاظت های لازم توسط سافت انجام می شود.
28. آیا مدار قدرت (تریستورهای قدرت) همیشه در حال کار هستند؟
اگر سافت ما مجهز به کنتاکتور بای پس داخلی باشد با اتمام عملیات راه اندازی تریستورها از مدار خارج می شوند. در این صورت هدایت جریان با کنتاکت قدرت داخلی سافت خواهد بود.
29. آیا ورودی دیجیتال ورودی دو سیمه و سه سیمه دارد؟
دو سیمه است.
مشخصه دیگری که مهم است مشخصات محیطی است. مثلا دما و ارتفاع از سطح دریا
31. آیا سافت استارت شبکه پروفیباس را هم ساپورت می کند؟
بله. البته سافت استارترهای دیجیتالی مثل 3RW44 این امکان را دارند که ماژول پروفیباس به آنها اضافه شود.
تصویری از ماژول های شبکه سافت زیمنس را در شکل های زیر می بینید:
32. آیا سافت استارتر به صورت مثلث هم می توان راه اندازی کرد؟
بله. اصلا سافت استارت برای موتوری که مثلث سیم بندی شده است استفاده می شود.
33. تفاوت راه اندازی سافت استارتر با ستاره مثلث چیست؟
به صورت کلی دلیل استفاده هر دو آنها یکی است. هر دو برای کم کردن جریان راه اندازی و کاهش تنش هایی که به تبع جریان بالای راه اندازی وجود دارد استفاده می شوند. با این تفاوت که در ستاره مثلث طی دو مرحله ولتاژ به موتور اعمال می شود. ولی در سافت استارت به صورت نرم طی زمان مشخص شده از ولتاژ اولیه تنظیم شده تا مقدار نامی، ولتاژ اعمال می شود. در نتیجه جریان راه اندازی سافت استارت به مراتب کم تر از جریان راه اندازی ستاره مثلث است.
تفاوت های دیگر بسته به قابلیت های موجود در سافت که برای اطلاع بیشتر به کاتالوگ فنی مراجعه کنید یا با واحد فنی و مهندسی پناپ تماس بگیرید.
در سافت های زیمنس مدل 3RW55 و 3RW44 این امکان که به صورت ابشاری راه اندازی شود. البته با عنوان serial starting. مدار فرمان و توضیحات در دستورالعمل راه اندازی سافت 3RW44 امده است:
اما در سافت استارت اشنایدر مدل ATS48 می توان کنترل ابشاری را برای سافت تعریف کرد. مدار فرمان و قدرت لازم برای این وضعیت را هم باید بر اساس کاتالوگ طراحی و اجرا کرد. با این روش می توان تا سه موتور را به صورت پشت سر هم راه اندازی کرد.
35. آیا سافت استارت سافت استوپ هم هست؟
معمولا اینگونه است. اما سافت های 3RW30 فقط سافت استارت است و توقف نرم ندارد. در نتیجه سایر مدل های سافت استارت زیمنس یعنی 3RW40 و 3RW44 و 3RW50 سافت استوپ هم هستند.
اگر منظور شما چگونگی نصب فیزیکی سافت استارتر است باید بدانید که چند نکته باید در نصب آن مدنظر باشد:
37. مدار فرمان استاندارد برای سافت استارتر چیست؟ نقشه های وایرینگ و مدار فرمان و قدرت سافت استارتر چگونه است؟
مداری که بر اساس استانداردهای سازنده چگونگی اعمال استارت و استوپ و نمایش دادن سیگنال خطای سافت را نشان می دهد مدار فرمان استاندارد سافت استارتر است. مثلا در شکل زیر مدار فرمان و قدرت سافت استارت به صورت شماتیک نمایش داده شده است:
این مدار، برای راه اندازی سافت استارتر 3RW30 با دو عدد کلید فشاری (pushbutton) یکی برای استارت دیگری برای استوپ است.
مدارهای متنوع برای انواع سافت استارتر در کاتالوگ مشخص شده است. برای دریافت راهنمایی های بیشتر با واحد فنی پناپ تماس بگیرید.
38. شبکه های قابل پشتیبانی سافت استارتر های زیمنس؟
در مدل های 3RW30 و 3RW40 امکان اتصال شبکه وجود ندارد. فقط در مدل 3RW44 ماژل های دو شبکه پروفیباس و پروفی نت به سافت استارت متصل می شود.
در سافت استارت مدل 3RW55 از انواع مختلفی از شبکه ها به شرح زیر می توان استفاده کرد:
39. آیا می توانیم بای پس خارجی برای سافت استارتر طراحی کنیم؟
بله می توان این کار را کرد. ولی اگر خود سافت مجهز به کنتاکتور بای پس داخلی باشد این کار هزینه اضافه ای را برای شما خواهد داشت. علاوه بر اینکه حجم مدار شما را بیشتر می کند.
42. نحوه ریست فاکتوری سافت استارتر چگونه است؟
در سافتهای 3RW44 در منوهای سافت رفته و گزینه Restoring setting را انتخاب کرده و Factoring setting را انتخاب کنید.
43. مزیت های استفاده از سافت استارتر نسبت به درایو؟
مزیت عمده اش سادگی آن نسبت به درایو است. و این کار را برای انتخاب سافت و هم چنین کاربری آن ساده می کند. مثلا شما با تنظیم تنها سه پارامتر سافت می توانید سافت را برای کاربرد مورد نظر استفاده کنید. همین سادگی باعث هزینه کم تر این تجهیز نسبت به درایو است. این تفاوت هزینه به خاطر تفاوت تکنولوژی بسیار چشمگیر است.
برای اطلاع از تفاوت قیمت سافت و درایو می توانید به قسمت لیست قیمت سافت و درایور اشنایدر و زیمنس مراجعه کنید
44. علت اتصال کوتاه بودن فاز وسط سافت استارتر آنالوگ زیمنس چیست؟
سافت های آنالوگ اغلب به صورت دو فاز کنترل هستند. یعنی فقط روی دو فاز آنها تایریستور قرار دارد تا کنترل ولتاژ را برای راه اندازی و توقف انجام دهند. فاز سوم ه42. آیا مشخصات موتور در سافت استارتر باید تنظیم شود؟
نه لزوما. ولی در مدل های پیشرفته سافت استارتر مثل 3RW55 در تنظیمات آن گزینه Motor Parameter وجود داردم که فاقد تایریستور است اتصال کوتاه است.
45. آیا می توان کلید های روی سافت استارتر را قفل کرد؟
بله در مدل 3RW44 با مشخص کردن سطح دسترسی و اختصاص رمز عبور می توان از تغییرات ناخواسته پارامترها جلوگیری کرد.
برای اطلاع از چگونگی انجام کار به قسمت Safety پارامترهای سافت مراجعه کنید.
46. خطای Phase L1 loss چیست و چگونه رفع می شود؟
برای این خطا چند احتمال وجود دارد:
47. نحوه تست سافت استارت چگونه است؟ سافت استارتر قابلیت کنترل گشتاور دارد؟
نه در همه مدل های آن. بلکه در نوع سافت استارتر دیجیتال مثل 3RW44 و 3RW55 این قابلیت وجود دارد.
48. زمان بای پس بر اساس ست پوینت است یا خود سافت استارتر تعیین می کند؟
بر اساس زمان شیب افزایشی (Ramp up) این زمان تعیین می شود. در انتهای این بازه زمانی سافت استارتری فرمان بای پس را صادر می کند.
49. آیا می توانیم زمان راه اندازی در راه انداز نرم ، سافت استارتر را خیلی زیاد کنیم؟
البته این درست است که هر چه زمان راه اندازی بیشتر باشد راه اندازی نرم تری خواهیم داشت اما نمی توان این زمان را خیلی زیاد کرد. چون سافت با صرفا کاهش ولتاژ و افزایش تدریجی آن راه اندازی را انجام می دهد. کاهش ولتاژ کاهش جریان و در نتیجه کاهش گشتاور را در پی دارد و اگر موتور و ماشین متصل به ان نیاز به گشتاور اولیه داشته باشد موتور زیر بار می ماند.
50. تنظیم زمان راه اندازی در سافت استارتر های آنالوگ چگونه است؟
به سادگی با یکی از پتانسیومترهایی که جلو سافت قرار داده شده است می توانیم زمان راه اندازی را تنظیم کنیم.
51.علت روشن شدن چراغ Failure در سافت استارت 3RW40 چیست؟
چراغ Failure بنا به دلایل زیر ممکن است روشن شود:
52. آیا در راه انداز نرم موتور تنظیم ACC و DEC وجود دارد؟ قابل تنظیم است؟
بله. همان تنظیم زمان راه اندازی و زمان توقف است که در سافت های آنالوگ به صورت پتانسیومترهایی بر روی پنل درایو انجام می شود و در سافت های دیجیتال جزء پارامترهای درایو است.
53. مولتی متر جریان راه اندازی موتور با راه انداز نرم موتور را درست نمایش نمی دهد؟ علت چیست؟
مولتی متر ها معمولا جریان موثر را اندازه گیری می کنند. در نتیجه با توجه به اینکه در خروجی سافت پالسهایی داریم که سرعت بالایی دارند برای اندازه گیری دقیق آن باید از مولتی مترهای با قابلیت True RMS استفاده کنیم.
54. محدوده فرکانسی سافت استارتر چه قدر است؟
همان طوری که در کاتالوگ بیان شده است 50/60 هرتز با تلرانس 10+ درصد و 10- درصد.
55. روش های ریست کردن خطا در سافت استارترهای آنالوگ زیمنس چگونه است؟
بستگی به نوع خطا دارد. بعضی خطا ها با رفع خطا خودش ریست می شود. البته اگر گزینه ریست شدن اتوماتیک در سافت انتخاب شده باشد. این گزینه به صورت سخت افزاری در سافت های آنالوگ انجام می شود.
بعضی خطاها با استفاده از کلید ریست بر روی سافت از بین می رود.
بعضی خطاها هم که مربوط به مشکلات سخت افزاری است به این راحتی ها از بین نمی رود. نیاز به بازبینی توسط متخصص دارد.
این زمانی است که چراغ Device fault بر روی سافت روشن شود. در این صورت با واحد تعمیرات شرکت پناب تماس بگیرید.
56. آیا سافت استاتر ایرانی هم داریم؟
بله. چندین برند هستند که ادعای ساخت سافت استارت دارند. یکی از اینها شرکت آراز تابلو است.
سلام خیلی ممنون از مطالبتون….
سلام فرشاد عزیز.
ممنون بابت ارسال نظر.خوشحالیم که مطالب میتونه براتون مفید باشه.
علت خطای همزمانی استارت و استوپ چیست
با سلام و احترام
کاربر عزیز، در ابتدا مدار فرمان استارت و استپ باید چک شود، ممکن است در مدار فرمان ایراد وجود داشته باشد.
اگر مدار فرمان مشکلی نداشت و حتی با فرمان از روی Keypad، باز هم خطای فوق رو مشاهده کردید، ممکن است ایراد از بُرد داخلی باشد که باید توسط تعمیرکار مجاز مورد بررسی قرار گیرد.
سلام ،ممنون از زحمات شما ،کاش بطور مثال ی مدار فرمان۱۱کیلووات سافت با بای پس میزاشتین
سلام خیلی عالی .ممنون از شما
فقط برای درصد مقدار اولیه ولتاژ را چطور انتخاب کنیم.در سافت ۳RW40